icon for deductible taxesALV-vähennyskelpoinen
icon for info on invoiceYrityksen tiedot kuitilla
icon for reduced CO2Vähennä hiilidioksidipäästöjä
icon for deductible taxes

ALV-vähennyskelpoinen

icon for info on invoice

Yrityksen tiedot kuitilla

icon for reduced CO2

Vähennä hiilidioksidipäästöjä

Mahtavat keväthinnat ovat täällä. Hyödynnä heti!

TIEDOTE: 66 prosenttia suomalaisista pitää vanhan puhelimensa varapuhelimena – joka kymmenes ei tiedä käytetyn puhelimen myyntimahdollisuuksista

Euroopan suurin iPhone-puhelimien kunnostaja Swappie tutki suomalaisten ajatuksia vanhojen puhelimiensa myymisestä. Kantarin toteuttama kyselytutkimus paljasti, että yli puolet (55 %) suomalaisista ei ole harkinnut vanhan puhelimensa myymistä.

Euroopan johtava iPhone-puhelimien kunnostaja Swappie kannustaa kuluttajia laittamaan vanhat puhelimensa kiertoon osto- ja kunnostuspalvelujensa kautta. Tuore kyselytutkimus osoittaa, että suomalaiset pitävät käytetyistä puhelimistaan yhä tiukasti kiinni: 55 prosenttia kaikista vastaajista kertoi olevansa tietoisia puhelimen jälleenmyyntimahdollisuuksista, mutta ei ole harkinnut niiden hyödyntämistä. Nuoret aikuiset ovat vanhempiensa ikäluokkaa valmiimpia myymään vanhan puhelimensa tai ovat jo tehneet niin: 42 prosenttia 18-24-vuotiasta on myynyt käytetyn puhelimensa, kun yli 55-vuotiaiden keskuudessa vastaava luku on tällä hetkellä 25 prosenttia.

Jos käytetty puhelin laitetaan kiertoon, 41 prosenttia vastaajista myy laitteen todennäköisimmin joko ystävälle, sukulaiselle tai toiselle kuluttajalle markkinapaikan kautta. Vain 11 prosenttia kaikista vastaajista kertoo harkitsevansa puhelimen myymistä verkkokauppaan, mutta nuoremman sukupolven keskuudessa (18-24-vuotiaat) luku tuplaantuu 22 prosenttiin. Vaikka kierrätettyjen ja kunnostettujen tuotteiden suosio on kasvussa, kuluttajien tietoisuus käytetyn elektroniikan myymisen hyödyistä ja helppoudesta on vielä vähäistä.

Swappien “end-to-end” -malli, jossa käytetyt puhelimet ensin kunnostetaan perusteellisesti ja sen jälkeen myydään seuraavalle omistajalle riippuu kuluttajien halukkuudesta myydä vanhat laitteensa eteenpäin. Siksi vastaajien sitkeä taipumus pitää kiinni vanhoista puhelimistaan – niin toimivista kuin rikkinäisistä – on erityisen kiinnostava. Kaksi kolmesta (66 %) kyselyyn vastanneesta kertoi pitävänsä vanhan mutta toimivan älypuhelimensa varapuhelimena. Noin puolet (49 %) vastaajista kertoi pitävänsä vanhan puhelimensa rikkinäisenä, koska eivät uskoneet saavansa sen myymisestä rahaa. Oli kyse sitten toimivasta tai rikkinäisestä puhelimesta, yli viidesosa piti vanhan laitteensa yksinkertaisesti siitä syystä, että he eivät jaksaneet tai vaivautuneet myymään sitä (29 % ja 24 %).

Tulokset tuovat esiin kuluttajakäyttäytymiseen liittyviä haasteita, joiden kanssa jokainen kunnostetun elektroniikan alalla toimiva yritys kamppailee. Kiertotalouden periaatteiden mukainen kuluttaminen tuntuu olevan haasteellista, kun kulutustottumuksemme ovat pitkään keskittyneet tavaroiden omistamiseen ja säilyttämiseen, mikä osittain myös estää siirtymistä vastuullisempaan älypuhelimen omistusmalliin. Swappie on omalta osaltaan pyrkinyt tekemään siirtymisen kunnostettuihin tuotteisiin mahdollisimman helpoksi julkaisemalla Premium Series -tuoteperheen, joka koostuu kunnostetuista, mutta kosmeettisesti täydellisistä älypuhelimista 100 prosentin akkukapasiteetilla. Samaan aikaan yritys uudistaa jälleenmyynti- ja kunnostuspalvelujaan ja jatkaa kiertotalouteen ja sen hyötyihin liittyvän tiedottamisen lisäämistä kuluttajien keskuudessa, jotta yhä useampi laite päätyisi kiertoon.

“Jälleenmyynti- ja kunnostuspalvelujamme kehittämällä voimme varmistaa, että kuluttajat saavat kaiken hyödyn irti käytetystä teknologiastaan. Haluamme, että ihmiset ymmärtävät miten vanhoja laitteita voi hyödyntää, vaikka ne olisivat epäkunnossa tai jopa rikkinäisiä. Se on avainasemassa kiertotalouden toteutumisessa”, kertoo Swappien Suomen maapäällikkö Minttu Rautiainen.

“Swappielle saapuvien iPhonejen kunto vaihtelee. Asiantuntijamme Suomessa ja muualla Euroopassa pystyvät kunnostamaan puhelimet joko uudenveroisiksi tai hyödyntämään niiden osia pidentääkseen toisen laitteen elinkaarta. Olemme hiljattain parantaneet verkkokauppamme toimivuutta, alentaneet postituskuluja ja tehneet muita pieniä, mutta tärkeitä parannuksia varmistaaksemme, että käytetyn iPhonen myyminen Swappielle on mahdollisimman helppoa”, Rautiainen sanoo.

Myy puhelimesi Swappielle

Tähän liittyvät julkaisut

Na dobírku Cash On Delivery Pago contra reembolso Contrassegno Płatność za pobraniem Dobierka iOS 512 GB 256 GB 128 GB 1 TB 512 GB 256 GB 128 GB 64 GB 32 GB 16 GB 128 GB 64 GB 32 GB 16 GB 256 GB 128 GB 32 GB 256 GB 128 GB 64 GB 256 GB 64 GB 512 GB 256 GB 64 GB !